Undervikt är vanligare än fetma bland unga kvinnor.




BOM BOM BOM BOM BOM BOM . . . . . . . ..  .. .. ..



I did a misstake det är därför jag valde att ta bort förra mitt inlägg. Det var inte menning att såra människor och det gav ut fel signaler. Darför är det gone...



Sitter & lyssnar på en lovley låt. Sooo beautiful...always makes me cry.




image2424









Jag läste nyss aftonbladet och det fanns en grej som fick mig att bli upprörd.
Det talas alltid om dagens femta, om hur ungdommar blir bara fetare & fetare och nu kommer detta.




Undervikt är vanligare än fetma bland unga kvinnor.





Svenska folket mår generellt sett allt bättre.

Men en grupp avviker från trenden.

Unga tjejer mår psykiskt dåligt - och blir allt magrare.


- Antalet unga kvinnor som är underviktiga ökar.
Bland kvinnor i åldrarna 15-24 år är undervikt ett större problem än fetma,
berättar Danuta Biterman, projektledare vid Socialstyrelsen
som gjort en utredning om svenska folkets hälsa.

Många av dem som är underviktiga mår också psykiskt dåligt.
Att vara underviktig ökar risken för att man ska känna oro,
ängslan eller ångest med 50 procent, och det syns i statistiken.

- Antalet unga kvinnor med psykiska besvär har ökat,
och det är fler kvinnor än män som försöker begå självmord, säger Danuta Biterman.




image2425










När jag själv mådde som värsta rasade kilorna som bara den
och ett tag låg jag nere på 59 kg och det är extremt lite mot min längd.
Men den värsta tiden var i sjuan för då såg jag sjuklig smal ut.
Dett k'änns ibland som median & samhället glömmer bort dem
som lider av underviktig istället lägs all kraft mot fetma,
Och ni ska vet att det kan vara lika svårt att gå upp som att gå ner.
Och ord som - Fan vad smal du är, äter du aldrig något?
Kan såra lika mycket som - Fan vad tjock du är!
 Det känns hårt att höra dessa fast man vet att människor bara menar väl.



Undervikt & ohälsa.

* I kategorin underviktiga räknas personer som har bmi 18,5 eller lägre.

* Bland kvinnor åldern 15-24 är det 4 procent som lider av fetma, medan 10 procent räknas som underviktiga.

* Både undervikt och fetma innebär ökad risk för att må pyskiskt dåligt, enligt studien. Övervikt innebar däremot inte någon sådan risk.

* Den psykiska ohälsan har minskat i alla grupper förutom bland unga kvinnor, där den har ökat. Av de som har försökt begå självmord är 35 procent kvinnor i åldern 15-24 år.




image2427


Med detta vilja säga va snäll mot eran kropp och ni ska veta att alla
duger så jäkla bra som man är men nej, jag ska inte ljuga för er..
Skulle jag få frågan är du nöjd med din kropp?
Så skulle mitt svar bli... - Nej, jag är inte helt nöjd med min kropp.

Man målar hela tiden upp på bilder hur man skulle vilja se ut (drömkroppen ;P)

men ni ska veta att en människa blir aldrig blir nöjd.. Hela tiden finner man fel.
Tänk all dumma tid man slösade på att hitta fel hos sig själv..
Kunde man gjort något annat för..
 
Fasen jag skulle snart kunna åka jorden runt för så mycket har jag tänkt på min kropp som det är så mycket fel på ;)






 

Sleep tight <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0