Solen i Jönköping är bäst tycker jag


Hej gullungar =)



image2533


Hoppas vädret är lika på topp som det är här..
Det är många bollar i luften nu sen att jag inte mått bra gör att bloggningen tar lite stryk.
menmen sånt är livet !


image2535


Jag sitter just nu med färdigfixad naglar på stadsbibloteket..
*intresant klubben antecknar som my sis hade sagt haha*
Alla berömer mina naglar och nagel formen hela tiden,
så jag kanske får vara med på en grej men mer säger jag inte ;) 
Kan ni gissa vad jag har i handen.? Cooola.. Yummie! Det är en drog för mig..'


Det svider rejält nu i plånboken pga av att jag var på stan och att mitt busskort blev snott så jag var tvungen att köpa ett nytt och det gick på några hundar.. Dessa tjuvar. Åååh jag ser ingen mening med att stjäla allt blir en ond cirkel av det hela men du som åker på det.. kul att det är spärrat nu..mohahaha inget mer åkande på min bekostnad!


Mitt i allt har mitt unika rouge fått fötter.. Det är spårlöst borta och jag fattar fasen inte vad det har tagit ivägen..
Elänade elände ni vet ;)




Fast nu till massor av lycka för jag ska strax dra till pluttens hus.. Han är bra han :) men först......





Älskar att solen är framme och jag känner hettan men det är långt ifrån kul att se ut som rudolf med röda mullen samt är det viktigt att inte bli bränd.. Det är mycket som skadas i kroppen so here we go.. Lite tips på hur man skyddar sig. Enyoj it!



image2534


Naturen har utrustat oss med olika pigment som gör oss mer eller mindre känsliga för solen. Ta reda på vilken hudtyp du har och utgå från den.  


Sola sakta! Börja med kläder och hög solskyddsfaktor och trappa ner när du fått lite färg och skydd.


Snö reflekterar ca 85% av solen, sand ca 20% och gräs ca 2%. Alltså blir solstrålningen mycket starkare när du åker skidor eller är på stranden än när du klipper gräsmattan. Låt inte dina barn leka oskyddade på stranden.
 
Kläder är det absolut bästa skyddet. En keps eller solhatt skyddar ansiktet och huvudet.
 
Ligg inte och pressa i solen i timmar. Särskilt inte mellan 11 och 15 då solen är som starkast. Gör som solvana människor runt Medelhavet - ta siesta i skuggan.
 
Använd inte solskyddskrämer för att förlänga solandet utan som komplement där kläderna inte räcker till: i ansiktet, på händer och fötter.
 
Solskyddskrämen ska vara vattenfast och ha ett fysikaliskt filter (zink- eller titanoxid) med hög skyddsfaktor (minst 15) som skyddar mot både UVA- och UVBstrålar. Fysikaliska filter ger ett bättre skydd eftersom de sprider och reflekterar strålarna till skillnad mot kemiska filter som absorberar solstrålningen. Smörj ofta och snåla inte, det behövs ett rejält lager för att det ska skydda ordentligt.
 
När huden blivit röd betyder det att den skadats och behöver vila. Då är det viktigt att söka skugga.
 
Skugga är bra. Och skönt. Ungefär 50% av solens strålar når det skuggiga området. Bra att tänka på om man är känslig.
 
Använd solglasögon! UV-strålning i för stora doser kan orsaka skador på hornhinnan, s k snöblindhet eller svetsfläck. UVA-strålning misstänks också orsaka grå starr.
 
På våren är huden extra känslig för UV-strålning eftersom den varit skyddad hela vintern. Njut extra försiktigt av vårsolen.


Nu måste jag pysa men vi hörs ikväll om jag inte kommer hem för sent. Pussellie*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0