Ät rätt ät ekologisk mat

När jag var upp sist i Gävle och umgicks med min killes mamma pratade vi en hel del om ekologisk mat och det är inte ett dugg konstigt att vi blir sjuka när vi stoppar i oss så mycket gift och allt de sprutar i frukter, djuren m.m... Jag har nog sagt det förr, men den kvinnan kan allt när det gäller hälsa och jag har lärt mig en hel del. Iallafall så bestämde jag mig att söka på google efter det och hittade massor av fakta som jag sitter och läser igenom nu och visst är all mat egoliskt mat dyrare men det är det fan värt. Jag har börjat tjata lite på mina föräldrar att vi ska börja köpa mer det. För ju mer människor äter det ju billigare kommer det blir sen kommer vi må så mycket bättre.... I ekoodling används inte kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Djur ska få vistas ute och äta ekologiskt foder. 

Fördelar för miljön
I ekologisk produktion används inte kemiska bekämpningsmedel. En uppenbar miljöfördel är att mängden kemiska bekämpningsmedel i miljön minskar. Att man inte använder kemiska bekämpningsmedel i ekologisk produktion bidrar till exempel till renare vatten, såväl yt- som grundvatten. Ett av de miljökvalitetsmål som Sveriges riksdag beslutat om är Giftfri miljö, vilket ska uppnås inom en generation. Ekologisk produktion bidrar till att uppnå miljömålet Giftfri miljö.

Stor skillnad för grisar
Konventionella slaktsvin står i regel inomhus året runt i en torftig miljö med små möjligheter till naturlig sysselsättning. Men grisar har en naturlig drift att leta och äta föda 6-8 timmar per dag. Detta behov tillfredsställs inom ekologisk produktion, eftersom ekogrisarna får gå ute och beta, böka i jorden och bada gyttjebad. Utevistelsen leder visserligen till större risker för ledinflammationer och parasitangrepp, men medför totalt sett friskare grisar - med färre luftvägssjukdomar, bölder och beteendestörningar, exempelvis svansbitning.

Potatis
Vanlig potatis besprutas mer än någon annan jordbruksgröda i Sverige. Mer ekologisk potatis betyder mindre kemikalier i jordbruket.

Grönsaker
De flesta av oss skulle må bra av att äta mer frukt och grönt. Genom att välja ekologiska grönsaker som odlats utan bekämpningsmedel bidrar du till att minska kemikaliespridningen i natur och vattendrag.

Mjölk
Ekologiska kor får vara ute mer och får vara med sina nyfödda kalvar i minst tre dygn. De får äta foder som odlas på åkrar fria från kemiska bekämpningsmedel och där stallgödseln återförs som växtnäring utan tillskott av handelsgödsel.

Ju bättre djuren mår ju bättre mat får vi.


Läs mer om detta här.


image975

Äter du ekologisk mat?

Kommentarer
Postat av: Jag

Jag äter ekologisk mat när jag får chansen, men jag handlar inte precis så det blir en hel del oekologisk mat (;

2007-08-27 @ 15:06:48
URL: http://eurovisionx.blogg.se/
Postat av: Sarah

SJÄLVKLART!!
bra skrivet:-)

2007-08-27 @ 15:22:52
URL: http://sarahlinnealarsson.blogg.se
Postat av: Milla

Se dokumentären We feed the world också vettja, det tog upp en hel del bra att veta om maten vi äter, hur dom föder upp kycklingar osv. (hemsk just den delen av filmen) men den var väldigt intressant. Nu har jag efter att ha sett den filmen börjat tänka till lite :) Fram för mer ekologisk mat. :D

2007-08-27 @ 17:17:39
Postat av: anna

äter delvis ekologiskt :)

2007-08-27 @ 17:59:29
URL: http://aaccz.blogg.se
Postat av: Camilla

Ja ibland, men jag skulle kunna äta mer!

2007-08-27 @ 18:07:58
URL: http://cammomilla.blogg.se
Postat av: Jehona

Haha.. ja några springer runt i overaller, men inte jag, jag köpte men har inte på mig den :P Jag bor på råslätt :)

2007-08-27 @ 18:11:44
URL: http://jehona.blogg.se
Postat av: lovisa

Du är utmanad;)

2007-08-27 @ 18:51:14
URL: http://emmaochlovisasblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0