Läkarna sa att hon var en man inuti sig

8 och en halv timme med buss tog det att komma till Jönköping från Gävle. Så ni kan ju ana hur mitt humör är haha ;) Iallafall så läste jag om en ganska så intresant sak i dagens Aftonbladet som gjorde både mig arg och glad sen kände jag stort lidande för den tjejen som hade råkat ut för det. Jag vet att man inte ska göra det men detta är för jävla hemskt alltså ;P Tänk själv om en läkare sa till dig. Du är inte den du tror. Du är en man. Jag vill inte ens sätta in mig in i sitautionen.. Fy fasen ;) 

image1591

När Maria var 14 år fick hon veta att hon var en pojke och riskerade att få cancer.

Först på operationsbordet upptäcktes misstaget. Proverna hade förväxlats.

Nu kritiserar Socialstyrelsen flera vårdinrättningar.

Men Marias pappa är besviken över resultatet av granskningen. Han tycker att de ansvariga kommer undan alldeles för lindrigt:

- Min dotter råkade ut för det värsta som kan hända en 14-åring.

Visserligen kritiseras det laboratorium i Umeå som förväxlade proverna och även läkare i Sundsvall och Uppsala för att de inte var tillräckligt noggranna. Men ingen särskild pekas ut som ansvarig.

"En pojke inuti"

Det var efter en del provtagningar våren 2006 som Maria fick beskedet att hon hade en manlig kromosomuppsättning.

- Läkaren sa att hon var en pojke inuti, att hon aldrig skulle få könshår, bröst eller livmoder och eftersom hon producerade manligt könshormon var risken för cancer mycket hög, därför skulle hon opereras, förklarar pappan.

Möjligheten att någonsin kunna få barn var också utesluten, enligt läkarna.

Stoppade ingreppet

- Jag var hela tiden övertygad om att något var fel men ingen brydde sig om det jag sa, säger pappan.

Först på operationsbordet insåg läkarna misstaget och stoppade ingreppet.

Pappan beskriver hur en läkare kom rusande efter flera timmars operation och berättade att flickan var fullt frisk med äggstockar, livmoder och rätt hormoner.

I dag är Maria 16 år. Hon mår allt bättre både fysiskt och psykiskt.

Läs mer här.


Kommentarer
Postat av: Matilda

När man började läsa så bliv mad ledasen ör tjejes skull, sen bliv man glad att han inte avr en kille, men sen blev jag arg på de jävla läkarna!
Hur kunde de ahr förväxlat provrören!
Tänk vad hon var ledsen och deprimerad medans hon väntade på oreration. Fy fasen.

Ps. Din blogg äger! ds.

2007-11-01 @ 19:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0