Självkänsla nu

Tjena tjabba hallå världen..

image2185


Vilken lovley day jag har haft..
Sån lättnad att det där dryga ma provet är över och det gick fint fint. Jag hoppas på det ;P
Lasse fick allt ett leénde när han såg min pressation..

Jag är så glad för jag har äntligen tagit ett beslut..hihi
Jag tänker inte säga vad det är än för det är min lilla hemlis ;)
Det har varit ett av det svåraste beslut som jag har varit tvungen att ta.
Men efter en evighet tänkade så har jag bestämt mig för en sak
och för en gång skull sätter jag mitt välmåande och framtid först..
Det krävs mycket för att bli socinom men dit ska jag allt komma en vacker dag..
Det är också en punkt på min Lista..

Ett hett tips till er som känner er lite deppiga skriv ner 50 punkter som du ska hinna med innan man försvinner ur denna jord. Ni som har sett A walk to remember get the point ;P men ni andra får försöka förstå med min slarvliga och korta förklaringen men lycka till....babes ;O)


Vet ni vad som gör mig arg, ledsen & besviken..?
FALSKA människor som låtasas vara ens vän..
Personer som snackar massa skit.
Ibland känns det som jag inte har rätt att känna
som gör för jag blir då den där tråkiga tjejen i era ögon.
Men vet ni vad? Om ni inte acceptera mig för den jag är.
Då är ni INTE ens värd att få vara i min närhet.

Ni som känner er träffad?

Skäms så in i sjutton för ni ska vet att det är ni som förlorar det på längden.


Hellre få vänner som man kan lita på
än många vänner som inte vet var man har dem.
Hmm kan man ens kalla såna personer vänner
för en äkta vän ska alltid finnas där i alla lägen.
Osäkerhet är bland de värsta jag vet och ofta finns
det skäl till hur vi handlar våra handlingar.




Få bättre självkänsla !!!




image2186



1. Börja skriv en "jag är bra"-bok!
Varje kväll skriver du ned vad som varit bra med dig i dag, vad du är tacksam för och vad du behöver hjälp med. Skriv ned tre saker du är bra på. Kanske är du en god lyssnare och omtänksam? Vågade du be om ursäkt när du sårat någon? Skriv ned!

2. Skapa en drömlista!
Att veta vad man vill är en förutsättning för att man en dag ska kunna nå sina mål. Skriv därför ned allt du vill göra, allt du skulle vilja bli och allt du skulle vilja ha. Vilka utbildningar vill du gå? Hur vill du förändras?

3. Sluta jämföra dig med andra
- Sluta. Punkt slut. Vi jämför oss med andra som är annorlunda än vi och självkänslan går i botten när vi inte är duktiga på samma saker. Vi ska sluta jämföra oss med andra och i stället utgå från oss själva, säger Mia.

4. Ta ansvar för dig själv

h God självkänsla kräver att du tar reda på hur dina normer och värderingar ser ut och lever efter dem. Det är viktigt att säga ifrån när någon gör något mot dig som du inte tycker är okej.

5. Förlåt dig själv
Det finns inga perfekta människor. Alla gör misstag, det påverkar inte ditt värde.


Se upp för varningsignalerna.

  • Du ser ner på och pratar mycket skit om andra.
  • Du presterar för att visa andra att du kan, inte för att du vill.
  • Du går runt och känner dig som en bluff och tror att du snart kommer att bli avslöjad.
  • Du jämför dig ständigt med andra och du är bara bra om ingen annan är bättre.
  • Du tycker att du är ful och tror att du vore lyckligare om du var snyggare.




  • Det här vinner du om du jobbar med din självkänsla.


    • Livet blir enklare att leva.
    • Du vet ditt eget värde, i stället för att känna att du måste vara bättre än allt och alla för att inte känna dig värdelös.
    • Du tycker om dig själv och känner dig värdefull, oavsett vem eller vilka som finns i din omgivning.
    • Du klarar av att inte vara perfekt och gör därför enklare om dina misstag till roliga historier.
    • Du vågar prova på fler saker eftersom du inte längre är rädd för att misslyckas.
    • Du känner att vad som än händer så klarar du av det.
    • Du tar ansvar för dina relationer, och känner dig trygg i dem.
    • Din inre trygghet gör att du säger ja när du menar det och nej när du inte vill.


    Med kärlek ♥


    Kommentarer
    Postat av: gabbi

    tack så mkt för tipsen =) själv har jag en urdålig självkänsla...pågrund av att jag inte har världens bästa självförtroende...men den dära listan fick mej o må bättre nu! tack! ha de fint =)

    2008-01-08 @ 06:57:49
    URL: http://gabbilicious.blogg.se
    Postat av: Lovisa

    Det var så lite så.. Hoppas du mår bättre snart. Ett het tips är att läsa boken; Självkänsla nu! Den är super :) STOR kram.

    2008-01-08 @ 19:21:53
    URL: http://hallonkyssar.blogg.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0